Stanowisko dowodzenia "Obszar 艢rodek"
Rok temu wybra艂em si臋 ze znajomymi nad Zalew Sulejowski, 偶eby po nim pospacerowa膰. W tym roku te偶 odwiedzili艣my to miejsce. Niestety l贸d by艂 zbyt cienki, 偶eby po nim chodzi膰, wi臋c ruszyli艣my szybko w stron臋 bunkr贸w. Tym razem wiedzieli艣my gdzie si臋 uda膰 a pi臋kny g艂os Marzeny z Automapy umila艂 nam podr贸偶.
Celem by艂a okolica wioski Jele艅, a dok艂adnie stacja kolejowa. Po mimo ponurego wygl膮du, opustosza艂ej okolicy poci膮gi nadal si臋 na niej zatrzymuj膮. W pobliskim lesie znajduje si臋 zesp贸艂 du偶ych schron贸w z czas贸w II Wojny 艢wiatowej. Obiektom tym nadano og贸lny kryptonim Gefechtsstand "Anlage Mitte" (stanowisko dowodzenia "Obszar 艢rodek").
Bli藕niaczy kompleks zbudowano 2,5 km na p贸艂noc od Spa艂y w miejscowo艣ci Konewka. Moim zdaniem Konewka nie ma tego samego klimatu co Jele艅. Jest zbyt popularna i za cz臋sto odwiedzana, bardziej nastawiona na turystyk臋.
Wychodz膮c z o艣nie偶onego lasu stajesz przed wielkimi wrotami. Pocz膮tkowo bunkier nie wydaje si臋 wielki, a w 艣rodku jest do艣膰 widno. Pozory. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wej艣膰 do 艣rodka.
Wed艂ug pomiar贸w geodezyjnych tunel w Jeleniu rozci膮ga si臋 na d艂ugo艣膰 354,90 metr贸w. Zbudowany z 2,5 metrowej grubo艣ci 艣cian z 偶elbetonu ma przekr贸j ostro艂uku, kt贸rego podstawa mierzy 15 metr贸w. Wysoko艣膰 bunkra mierzy 9 metr贸w. Bez problemu mie艣ci艂 si臋 w nim ca艂y sk艂ad poci膮gu. Sam schron ma kszta艂t 艂agodnego, regularnego 艂uku skr臋caj膮cego w lewo. Jedynie jego ko艅cowa cz臋艣膰 na odcinku 80 metr贸w jest prosta.
Wewn膮trz jest do艣膰 ciep艂o. Solidne 2,5 metrowe 艣ciany dobrze izoluj膮 od mrozu panuj膮cego na zewn膮trz. Id膮c 艣rodkiem bunkra nale偶y uwa偶a膰 na wod臋 jaka mog艂a si臋 tam zebra膰. Polecam przemieszcza膰 si臋 dlatego przy 艣cianie po peronach. Pod艂oga tam jest po艂o偶ona wy偶ej ni偶 na 艣rodku. Obok g艂贸wnego tunelu znajduje si臋 mniejszy korytarz podzielony na ci膮g, po艂膮czonych ze sob膮, pomieszcze艅 zabezpieczonych grodziami gazoszczelnymi. Z korytarza prowadzi艂y cztery boczne wyj艣cia na zewn膮trz.
Im g艂臋biej si臋 wejdzie do tunelu tym robi si臋 ciemniej. Z ka偶dym krokiem ga艣nie 艣wiat艂o jakie dobiega艂o od wej艣cia. Robi si臋 coraz ciszej i s艂ycha膰 pi臋kne echo. Nietoperzy tam nie ma. Przynajmniej ja ich nie spotka艂em. Karaluch贸w te偶 nie. Ani paj膮k贸w i potwor贸w. Jedynie butelki po piwie.
W czasie wojny schron kolejowy pokryto siatkami maskuj膮cymi i atrapami drzew. Dzi艣 jest poro艣ni臋ty bardzo grub膮 warstw膮 mchu, kt贸ra zosta艂a przykryta 艣niegiem. Ci bardziej zwinni spokojnie mog膮 si臋 na niego wdrapa膰. Na powierzchni bunkra jest wiele szczelin oraz wystaj膮 druty, za kt贸re mo偶na si臋 z艂apa膰. Stalowe elementy s艂u偶y艂y do mocowania siatek maskuj膮cych. Dodatkowo na szczycie schronu ros艂y krzewy ja艂owca oraz drzewa, po kt贸rych dzisiaj zosta艂y tylko spr贸chnia艂e pnie.
W tylnej cz臋艣ci schronu znajduj膮 si臋 drzewa w betonowych donicach. Brakuj膮ca cz臋艣膰 lasu zosta艂a uzupe艂niona przez Niemc贸w. Wielkie drzewa wraz z donicami zosta艂y wkopane w ziemi臋.
Gdzie艣 w po艂owie d艂ugo艣ci schronu znajduj膮 si臋 kolejne obiekty, kt贸re przeznaczone by艂y na kot艂owni臋, urz膮dzenia wentylacyjne oraz si艂owni臋 (generatory nap臋dzane silnikami Diesla). Budynki te po艂膮czone by艂y ze schronem trzema, r贸wnoleg艂ymi, podziemnymi kana艂ami technicznymi. Dwa z nich s艂u偶y艂y jako tunele do poprowadzeniach okablowania oraz ruroci膮gu. Trzecim t艂oczono powietrze do schronu kolejowego ze stacji filtr贸w i nagrzewnic.
Schron kolejowy nie by艂 wykorzystywany, a wkr贸tce sta艂 si臋 wr臋cz bezu偶yteczne z punktu widzenia za艂o偶e艅. W kompleksach w Jeleniu i Konewce utworzono oddzia艂y tomaszowskiej filii zak艂ad贸w Daimler-Benz.