5 błędów, których należy unikać, aby zbudować lepszą jednoosobową firmę
Nie każdy typ przedsiębiorstwa jest odpowiedni dla jednoosobowej działalności gospodarczej. Nie wszystkie rodzaje przedsiębiorstw są dobre dla samotnego założyciela. Wiele biznesów jest niemożliwa do rozwoju i prowadzenia, kiedy jesteś rzemieślnikiem. Jak jednak znaleźć biznes, który można łatwo rozwijać jako jednoosobowy założyciel lub mały zespół?
Zrozumienie i poznanie kilku prostych zasad, może zaoszczędzić lata frustracji. Niestety, sam nauczyłem się tego na trudnej drodze przez prawie dwie dekady. Codziennie widzę, jak przedsiębiorcy popełniają te same błędy, głównie dlatego, że naturalnie naśladujemy to, co robią duże firmy.
Spis treści
Nie myśl globalnie. Myśl lokalnie
Na każdym kroku jesteśmy pod wpływem wielkich firm, globalnych sukcesów. Ciągle czytamy o startupach, które w kilka lat osiągnęły międzynarodowy sukces. Co więcej, jesteśmy pod wpływem tych firm i sami korzystamy z ich usług. Wystarczy pomyśleć o Slacku, Notion, Clickup, Gmail czy Netflix.
Wszystkie te firmy mają kilka cech wspólnych:
- do swojego działania potrzebują ogromną liczbę klientów,
- ich głównym celem są konsumenci,
- usługi są sprzedawane w bardzo niskiej ceniem gdzie często występuje darmowy pakiet,
- są dostępne globalnie,
- posiadają ogromną ilość kapitału.
Jako mały przedsiębiorca, nie wzoruj się na takich firmach. Wprowadzi Cię to tylko w frustracje a często skończy się bankructwem. Co zatem możesz zrobić lepiej?
Unikaj produktów i usług, które wymagają ogromnej liczby użytkowników
Jako początkujący przedsiębiorca, swój biznes będziesz w znaczniej mierze finansował z własnych środków. Trudno jest wtedy stworzyć efektywnie działający biznes na wielu rynkach, zasilany przez ogromną liczbę użytkowników. Nie będziesz posiadał na to ani czasu ani środków.
Zresztą te wszystkie wielkie biznesy, przez długi czas nie zarabiały na siebie i były wspierane zewnętrznym finansowaniem. Dopiero po wielu latach słały się na tyle duże, że mogły zacząć przynosić zysk.
Duża liczba klientów, wymaga zatrudnienia osób do ich obsługi oraz zautomatyzowania wielu usług (księgowość, powiadomienia mailowe, mailingi). Jako małe przedsiębiorstwo nie możesz konkurować z ich wydatkami ani ponosić strat przez długie okresy czasu.
Nie graj niską ceną
Obniżanie ceny jest jednym z najczęstszych czynników zdobywania klienta. To błąd! Zdobycie klienta oraz jego zaufania jest bardzo trudne. Sprzedaż, marketing oraz obsługa klienta pochłaniają sporo czasu oraz środków finansowych. Dlatego jeżeli masz niskie ceny, musisz dotrzeć do setek tysięcy klientów, co przekłada się znowu na większe koszta utrzymania, co wymaga zdobycia większej liczby klientów. Efekt skali.
Sporo widzę biznesów, które polegają na sprzedaży produktu lub usługi za kwotę 49 zł. Dlaczego to tak wygląda? Wzorujemy się na innych firmach, które tak robią i powielamy schemat. Jeżeli będziesz ciężko pracować i zdobędziesz 100 klientów, to zarobisz 4900 zł. A teraz uwzględnij koszta prowadzenia działalności gospodarczej, koszta Twojej pracy itp. A teraz pomyśl, że dajesz bezpłatny pakiet jak Notion czy Slack?
Spójrz na taki Gmail. Jest to jeden z najbardziej popularnych dostawców poczty elekteornicznej (i nie tylko). Jego usługi, które oferują naprawdę wiele są dostępne za darmo. Myślisz, że gdyby wymusili pobieranie opłaty w wysokości 10 zł miesięcznie, ludzie nadal by korzystali?
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest oferować usługi dla sektora B2B. Prościej jest zdobyć klienta (firmę), która zapłaci za Twoje usługi nawet 100 razy więcej niż konsument.
Rynek B2B, nie B2C
Na samym początku swojej drogi, skieruj swoje usługi lub produkty do innych przedsiębiorców. Jest to jeden z łatwiejszych sposobów uniknięcia wyzwać związanych ze skalą, niskimi cenami czy prawami konsumentów. Sprzedaż do firm jest zdecydowanie prostsza i możesz oferować większe ceny. Przedsiębiorstwa chętniej wydają pieniądze na produkty lub usługi, które pozwalają im rosnąć, a to przekłada się na ich przychody.
Dobrym przykładem będzie tutaj świadczenie usług szkoleniowych, marketingowych czy konsultacje. Wiele firm posiada duże budżety, jakie muszą wydać na tego typu usługi. W przypadku runku konsumenckiego jest zupełnie inaczej. Tam klienci są bardziej ostrożni co do wydatków i szukają przede wszystkim niskiej ceny.