Jak efektywnie dbać o stronę WWW?

Jak efektywnie dbać o stronę WWW?

Założenie strony WWW jest całkiem proste – wystarczy wybrać domenę, opłacić hosting, zainstalować WordPressa, Drupala lub Prestashop, wskazać odpowiedni szablon i dostosować go do swoich wymagań. Stworzenie strony to jednak dopiero początek. Jak o nią dbać, aby działała bez większych usterek i była w pełni wydajna?

Spis treści

Chcesz oszczędzić na domenie? Zarejestruj ją samodzielnie

Domena to unikalna nazwa Twojej strony WWW. Po zakupie domeny nie otrzymujesz jej dożywotnio – konieczne jest coroczne opłacanie jej. Co się stanie, jeśli o tym zapomnisz? Zależy to od wybranej końcówki domeny – każda ma własne zasady dotyczące postępowania po przekroczeniu terminu płatności. W niektórych przypadkach istnieje pewien margines czasowy na dokonanie wpłaty.

Rejestracja domeny sprawia, że stajesz się jej abonentem – zyskujesz do niej prawa na czas określony. Dlaczego jest to takie ważne? Możesz natknąć się na oferty agencji, które rejestrują domenę na siebie i przygotowują stronę WWW. W takiej sytuacji bezpośrednim abonentem domeny staje się ten, kto ją zarejestrował.

Pamiętaj o tym, by samodzielnie rejestrować swoje domeny. W przeciwnym razie możesz mieć problemy z dotarciem do ich właściciela (abonenta) w razie zaistnienia takiej potrzeby.

Weź też pod uwagę, że jeśli nie Ty będziesz abonentem swojej domeny, a agencja czy osoba, której zleciłeś zakup i rejestrację, Twoja domena może przepaść — zostanie sprzedana lub będziesz musiał sporo zapłacić za jej wykup. Brzmi absurdalnie? Niestety takie sytuacje się zdarzają. Nieuczciwe agencje często w ten sposób zarabiają na nieświadomych przedsiębiorcach, którzy dopiero zaczynają poznawać mechanizmy budowania swojej marki w sieci.

Najistotniejszą rzeczą w trakcie rejestracji domeny jest użycie takie adresu e-mail, do którego będziesz mieć swobodny dostęp w przyszłości. Zwłaszcza jeśli rejestrujesz domenę na 10 lat i więcej.

Chcesz, by Twoja strona WWW przynosiła zyski? Skorzystaj z pomocy specjalistów

Nieskomplikowane strony WWW na ogół nie wymagają pomocy specjalistów. Problem zaczyna się wtedy, gdy projektujesz sklep internetowy o bardziej złożonych funkcjach. Im bardziej skomplikowana struktura strony, tym wyższe koszty jej utrzymania. Jakich dostosowań będzie potrzebował sklep internetowy, by dobrze sprzedawać? Przede wszystkim odpowiednio zaprojektowanego designu, który będzie prosty w obsłudze.

Najnowocześniejsze zasady UX/UI stawiają na minimalizm. Warto wziąć to pod uwagę przy projektowaniu swojego sklep e-commerce.

Design przygotowany? Czas zająć się contentem. Chcesz osiągać dobre wyniki sprzedażowe? Zainwestuj w treści, które sprzedają. Dobrze przygotowane opisy produktowe i opisy kategorii są gwarantem odpowiedniej pozycji strony w Google. Jeśli chcesz osiągnąć satysfakcjonujące efekty, skorzystaj z pomocy doświadczonych copywriterów i content marketerów.

Strona WWW jest jak skuteczny handlowiec – aby uzyskać widoczne i satysfakcjonujące efekty na dłużej, trzeba zainwestować pieniądze i czas w ich utrzymanie.

Działania zlecane specjalistom wiążą się z kosztami. Jeśli jednak zostaną przeprowadzone odpowiednio, zaoszczędzisz o wiele więcej. Unikniesz wydatków, które musiałbyś ponosić w związku z np. usługami IT, gdy strona z jakiegoś powodu przestanie działać lub padnie serwer, nieprzystosowany do wzmożonego ruchu użytkowników w okresie świątecznym. Jeśli Twoim celem jest stabilna witryna, która nie ma być tylko prostą wizytówką czy portfolio, ale prężnie działającym sklepem internetowym, warto skorzystać z pomocy sprawdzonych specjalistów.

Regularne aktualizowanie strony WWW to podstawa

Czy regularne aktualizacje strony internetowej są potrzebne? Jak najbardziej! Od nich zależy, czy witryna ładuje się szybko i zachowuje pełną funkcjonalność. Jeśli Twoja strona jest postawiona na WordPressie, pamiętaj o aktualizacji wtyczek, a od czasu do czasu uaktualniaj samego WordPressa do najnowszej wersji. W ten sposób skutecznie zapobiegniesz nagłym problemom z nieprawidłowym działaniem dodatków.

Czym grozi brak regularnych aktualizacji? Może okazać się, że na Twojej stronie nic nie wyświetla się prawidłowo, podstrony produktów mają problem z poprawnym załadowaniem się albo po prostu pojawia się komunikat serwera o błędzie. Zanim jednak zaczniesz rwać sobie włosy z głowy i podejrzewać atak hakerski, przypomnij sobie, kiedy po raz ostatni zrobiłeś aktualizację swojego sklepu internetowego.

Samodzielne aktualizacje rób przynajmniej raz w tygodniu. Możesz też zlecić wykonanie audytu strony – w zależności od Twoich możliwości finansowych i zgłaszanych przez użytkowników problemów – ok. raz w roku.

Audyt strony internetowej – czy jest potrzebny?

Warto raz na jakiś czas zlecić audyt strony profesjonalistom. Po co? Przede wszystkim dzięki okresowym przeglądom zyskasz pewność, że strona działa prawidłowo i ładuje się szybko. Zoptymalizujesz jej bezpieczeństwo (dla siebie i użytkowników), a ponadto dostaniesz konkretne wytyczne do zmian, które powinieneś wprowadzić, by zapewnić witrynie maksymalną wydajność.

Taki audyt nie jest zarezerwowany jedynie dla sklepów na WordPressie. Dostępny jest też dla innych platform, takich jak: Woocomerce, Presta Shop czy Magento.

W ramach dokładnego przeglądu Twojej strony WWW powinny zostać wykonane:

  • testy wizualne, dzięki którym dowiesz się, w jaki sposób strona wyświetla się na różnych urządzeniach, w tym mobilnych;
  • analiza rozszerzeń i testy funkcjonalne strony, które sprawdzą poprawność jej działania (w tym poprawność działania wtyczek);
  • dokładna analiza wydajność strony – wykaże nieprawidłowości w czasie jej ładowania, które mogą wpływać na niską pozycję Twojego sklepu w przeglądarkach;
  • analiza błędów po stronie przeglądarki i serwera – ich wyeliminowanie poprawi wydajność strony;
  • sprawdź czy posiadasz kopię zapasową i jesteś z niej w stanie odzyskać swój biznes.

W przypadku sklepu internetowego warto się także pokusić o analizę zgodności regulaminów, polityki prywatności i komunikatów o ciasteczkach z RODO. Jest to ważne zwłaszcza w związku ze zwiększonym naciskiem Unii Europejskiej na bezpieczne zarządzanie danymi osobowymi użytkowników w 2022 r.

Co zrobić, by uniknąć niepotrzebnych problemów ze stroną WWW?

Czy możesz coś zrobić, by uniknąć niepotrzebnych problemów ze stroną? Tak! Jest wiele rzeczy, o które możesz zadbać, niezależnie od dostawcy usług internetowych.

Zacznij od bezpieczeństwa. W jaki sposób zmniejszyć ryzyko przejęcia strony WWW? Ustaw silne hasło do panelu, składające się z wielkich i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych. Nie zapomnij o wymaganej weryfikacji dwuetapowej podczas logowania. W ten sposób skutecznie zmniejszysz szanse włamania się na Twoją stronę i wyrobisz sobie dobre nawyki. Popularne stosowanie krótkich, łatwych do odgadnięcia haseł jest jak proszenie się o niepożądane przejęcie strony lub wyciek danych użytkowników.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, dobrą praktyką jest zadbanie o komercyjny certyfikat bezpieczeństwa SSL. Zapewnisz tym samym sobie i swoim klientom odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Pamiętaj także o dostosowaniu strony do wymogów prawnych (RODO). 

Jeśli masz problem z zapamiętywaniem terminów, ustaw sobie przypomnienie o następnych płatnościach związanych ze stroną WWW w terminarzu. Będziesz miał pewność, że ich nie przegapisz!

Dobrze dostosowana i zadbana strona WWW to nieoceniony bodziec dla efektywnego i regularnego rozwoju Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że nie ma stron internetowych, które są bezawaryjne ;-)

Newsletter

Zobacz podobne artykuły

Chcesz samodzielnie zrobić sobie stronę internetową? Odważnie...

Chcesz samodzielnie zrobić sobie stronę internetową? Odważnie...

Gościem 4. Treściwego Wywiadu jest Kamil Porembiński – Specjalista przez duże „S”, który od lat zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi optymalizacji procesów, cyberbezpieczeństwem, administracją serwerami i mnóstwem innych rzeczy – m.in. prowadzi również własną firmę hostingową Thecamels.

Czytaj dalej

Czy mogę Ci pomóc?

Chcesz ze mną porozmawiać?

Zostaw numer telefonu, oddzwonię:

Napisz do mnie

Mój adres email:

[email protected]