Kupi膰 czy zrobi膰 samemu?

Kupi膰 czy stworzy膰 samemu? Przed takim pytanie stoi ka偶dy tw贸rca internetowy, przedsi臋biorca, wirtualna asystentka. Jest to ogromny dylemat na rynku e-commerce: kupi膰 sklep internetowy w SasSie czy zrobi膰 samemu. A mo偶e zleci膰 to zewn臋trznej firmie? Zobaczmy jakie s膮 wady i zalety ka偶dego z rozwi膮za膰 oraz na co zwraca膰 uwag臋.

We藕my na przyk艂ad taki sklep internetowy, kt贸ry b臋dzie posiada艂 system do wysy艂ki mailowej (newsletter) oraz inne standardowe rozwi膮zania jak po艂膮czenia ze stanem magazynowym, system ocen produkt贸w i tak dalej.

Spis tre艣ci

Zrobi臋 to samemu, b臋dzie taniej

Zazwyczaj, gdy decydujesz si臋 na stworzenie czego艣 samemu, zw艂aszcza co jest komercyjnie dost臋pne, nie uwzgl臋dniasz wielu koszt贸w.

Po pierwsze, rzecz, kt贸r膮 budujesz, zazwyczaj kosztuje zdecydowanie wi臋cej, gdy uwzgl臋dni si臋 czas in偶ynieryjny potrzebny do wsparcia i utrzymania rozwi膮zania (kopie zapasowe, aktualizacje kodu, serwer贸w), kt贸re zbudowa艂e艣. Samodzielnie tworz膮c stron臋 internetow膮, bloga, sklep, nie uwzgl臋dniasz chocia偶by czasu jaki na to po艣wi臋casz. A czas to pieni膮dz.

Po drugie, co w wielu przypadkach jest jeszcze wa偶niejsze, to fakt, 偶e masz ograniczone zasoby rozwojowe, a wszystko, co budujesz, zu偶ywa cz臋艣膰 tej zdolno艣ci rozwojowej. Zamiast skupi膰 si臋 na kluczowych elementach Twojego biznesu - klikasz kolejne komponenty strony internetowej, wybierasz wtyczki i pr贸bujesz jako艣 po艂膮czy膰 to z wysy艂k膮 poczty.

Moje do艣wiadczenie w tej dziedzinie wskazuje, 偶e wi臋kszo艣膰 pocz膮tkuj膮cych biznes贸w ma tendencj臋 do opierania si臋 o strategi臋 opart膮 na kosztach - tworzenia wszystkiego samemu w celu wygenerowania oszcz臋dno艣ci. Ta tendencja najcz臋艣ciej objawia si臋 w b艂臋dnej lub niepe艂nej analizie, kt贸ra pokazuje, 偶e zbudowanie okre艣lonego rozwi膮zania jest faktycznie ta艅sze dla firmy ni偶 zakup tego samego produktu. Najcz臋stsze b艂臋dy w takiej analizie to:

  • niedoszacowanie ca艂kowitych koszt贸w budowy;
  • pomini臋cie lub niedoszacowanie przysz艂ych koszt贸w utrzymania, konserwacji i aktualizacji rozwi膮zania;
  • brak wiedzy w danym temacie;
  • brak do艣wiadczenia zwi膮zanego z tworzeniem wcze艣niej takich rozwi膮za艅.

Zatem co warto robi膰 samodzielnie?

  1. To, co jest kluczowe dla rozwoju Twojej firmy. By膰 mo偶e jest to produkt jaki chcesz sprzedawa膰 w sklepie (a nie sam sklep internetowy).
  2. Wtedy kiedy rozwi膮zanie jest kluczowe w Twoim biznesie i powoduje zdecydowan膮 przewag臋 konkurencyjn膮.

Du偶e sklepy internetowe jak Amazon czy platformy aukcyjne jak Allegro tworz膮 samodzielne oprogramowanie do sprzeda偶y przez internet. Jest to ich core biznesu, specyficzne rozwi膮zania, kt贸re nie s膮 dost臋pne na rynku.

A mo偶e zleci膰 to firmie zewn臋trznej?

KIedy ju偶 wiesz, 偶e samodzielne tworzenie, to nie rozwi膮zanie dla Ciebie, mo偶e warto zleci膰 to zewn臋trznej firmie, kt贸ra specjalizuje si臋 w takich produktach lub us艂ugach.

Nie b臋d臋 rozpisywa艂 si臋 tutaj jak wybra膰 odpowiedni膮 do tego firm臋, bo zrobi艂 to Arkadiusz Szczud艂o w swoim artykule聽Jak wybra膰 Software House? Poradnik od prawnika.

To na co warto zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋, czy w ramach tworzenia dla nas takiego rozwi膮zania, otrzymujemy prawa do kodu 藕r贸d艂owego jak i sam kod. Dzi臋ki temu b臋dziemy mogli zmieni膰 firm臋 tworz膮c膮 takie oprogramowanie i z ni膮 dalej rozwija膰 produkt lub robi膰 to samodzielnie.

Unikniemy w ten spos贸b uzale偶nienie od dostawcy聽(ang.聽vendor lock-in), czyli sytuacji w kt贸rej jeste艣 uzale偶niony od produkt贸w dostawcy do tego stopnia, 偶e nie mo偶e zmieni膰 dostawcy bez poniesienia koszt贸w zmiany.

Tw贸rcy oprogramowania, tworz膮 r贸偶nego rodzaju mechanizmy, kt贸re uniemo偶liwiaj膮 艂atw膮 migracj臋 na inne rozwi膮zanie lub do innego dostawcy. Nie zawsze jest to celowe dzia艂anie i mo偶e ono wynika膰 jedynie z b艂臋dnego projektowania systemu i braku wiedzy po stronie software house.

Wady i zalety rozwi膮za艅 typu SaaS

Ostatnim elementem uk艂adanki jest wyb贸r gotowego i dzia艂aj膮cego rozwi膮zania w modelu oprogramowanie jako us艂uga (ang. software as a service, w skr贸cie SaaS). W tym modelu, nie interesuje nas sprz臋t, 艣rodowisko pracy, serwery ani j臋zyk programowania. W modelu subskrypcyjnym kupujemy gotowe i dzia艂aj膮ce dla nas rozwi膮zanie.

Moim zdaniem jest to bardzo dobre podej艣cie, je偶eli chcemy sprawdzi膰 czy nasz biznes po prostu wypali. Zamiast tworzy膰 samodzielnie sklep internetowy lub zleca膰 go zewn臋trznym firmom, mo偶emy zakupi膰 na miesi膮c, rok i po prostu skorzysta膰 z gotowego rozwi膮zania.

To na co warto zwr贸ci膰 uwag臋 wybieraj膮c tego typu rozwi膮zanie to:

  • czy istnieje mo偶liwo艣膰 艂atwego eksportu naszych danych, gdyby艣my nagle zdecydowali si臋 na w艂asne rozwi膮zanie - unikniemy w ten spos贸b wspominanego wcze艣niej vendor lock-in;
  • jak wygl膮da konkretnie cennik takiej us艂ugi i jak b臋dzie si臋 zmienia艂 na przestrzeni naszego rozwoju, gdy偶 znane s膮 takie przypadki, gdzie dostawcy takiego oprogramowania zmieniaj膮 cennik z dnia na dzie艅, powi臋kszaj膮c go o 5000%;
  • czy dostawca oprogramowania tworzy kopie zapasowe i jakie gwarantuje SLA swoich us艂ug, gdy偶 w przypadku awarii jeste艣my skazani tylko i wy艂膮cznie na jego rozwi膮zanie;
  • czy komponent, funkcja z jakiej korzystamy w naszym biznesie, nie zostanie wy艂膮czona - nawet takie du偶e Google ubi艂o wiele swoich produkt贸w dzia艂aj膮cych jako SaaS.

Podsumowanie

Poleganie wy艂膮cznie na rozwi膮zaniach firm trzecich to przepis na katastrof臋. Nie m贸wi臋, 偶e te rozwi膮zania s膮 z艂e, wr臋cz przeciwnie. Natomiast mo偶esz na tyle uzale偶ni膰 si臋 od dostawcy, 偶e ka偶da zmiana b臋dzie zbyt dla Ciebie kosztowna.

Z drugiej strony tworzenie wszystkiego samemu, mo偶e spowodowa膰, 偶e z firmy, kt贸ra mia艂a sprzedawa膰 co艣 poprzez sklep internetowy, staniesz si臋 software house, tworz膮cym oprogramowanie do tego celu.

Dobr膮 moim zdaniem zasad膮 b臋dzie stwierdzenie: "Buy When Non Core" (pol. Kupuj kiedy nie jest to kluczowe). Bez wzgl臋du na to jak jeste艣 dobry, inteligentny, jaki masz wspania艂y zesp贸艂, nie b臋dziecie najlepsi we we wszystkim.

Co wi臋cej, Twoi klienci oczekuj膮, 偶e b臋dziesz si臋 skupia艂 na rzeczach, kt贸re tworz膮 konkurencyjn膮 przewag臋. Dlatego buduj tylko te rzeczy, w kt贸rych jeste艣 naprawd臋 dobry i kt贸re znacz膮co wp艂ywaj膮 na Twoje produkty, platform臋 lub system. Ca艂膮 reszt臋 deleguj do firm zewn臋trznych albo kup jako SaaS.

Newsletter

Zobacz podobne artyku艂y

Dlaczego m贸j mail wpada do SPAMU?

Co zrobi膰, 偶eby mail nie wpada艂 do SPAMu?

Dlaczego Tw贸j e-mail nie dotar艂 do klienta? - na pewno to wina hostingu! Dlaczego nie docieraj膮 do mnie maile z fakturami? Czemu oferta, jak膮 wys艂a艂e艣, wpad艂a w SPAM? Tego typu pytania pojawiaj膮 si臋 codziennie. Jak to si臋 dzieje, 偶e potrafimy lata膰 dronem na Marsie, a nie potrafimy dostarczy膰 listu elektronicznego?

Czytaj dalej
Chcesz samodzielnie zrobi膰 sobie stron臋 internetow膮? Odwa偶nie...

Chcesz samodzielnie zrobi膰 sobie stron臋 internetow膮? Odwa偶nie...

Go艣ciem 4. Tre艣ciwego Wywiadu jest Kamil Porembi艅ski 鈥 Specjalista przez du偶e 鈥濻鈥, kt贸ry od lat zajmuje si臋 zagadnieniami dotycz膮cymi optymalizacji proces贸w, cyberbezpiecze艅stwem, administracj膮 serwerami i mn贸stwem innych rzeczy 鈥 m.in. prowadzi r贸wnie偶 w艂asn膮 firm臋 hostingow膮 Thecamels.

Czytaj dalej

Jak mog臋 Ci pom贸c?

Porozmawiajmy

niezobowi膮zuj膮co o wsp贸艂pracy

Um贸w 15 minutow膮 rozmow臋

Napisz do mnie

M贸j adres email:

[email protected]