MarTech – co marketing i technologia mają ze sobą wspólnego?
Marketing i technologia mają więcej wspólnych cech, niż może się wydawać! Jeszcze przed pandemią agencje reklamowe chętnie korzystały z narzędzi usprawniających pracę – np. Hootsuite, który automatycznie publikuje posty w social mediach.
Globalne zmiany wywołane pandemią przyspieszyły proces cyfryzacji. W związku z tym pojawiła się potrzeba wykorzystywania rozwiązań technologicznych do automatyzacji procesów marketingowych takich jak automatyczna wysyłka newsletterów czy optymalizacja kampanii reklamowych.
Jak zmieniają się procesy marketingowe?
Nagła konieczność budowania własnej marki w sieci, często od podstaw, sprawiła, że konkurencyjność w branży marketingu znacznie wzrosła. Podobnie stało się z popularnością narzędzi i technologii usprawniających codzienną pracę digital marketerów. Jedno jest pewne – nie można rozwijać digital marketingu bez udziału MarTech.
W ciągu ostatnich 3 lat połączenie możliwości współczesnego marketingu oraz narzędzi IT stało się podstawą dobrze skonstruowanej i efektywnej strategii marketingowej. Dzięki niej przedsiębiorca mógł szybko wejść na rynek i rozwinąć markę, odnieść sukces sprzedażowy oraz wyprzedzić konkurencję.
5 obszarów, w których warto wykorzystać rozwiązania MarTech
Implementacja narzędzi MarTech wiąże się z niemałymi kosztami. Zanim zdecydujesz się wprowadzić je w swojej firmie, zastanów się, w jakich obszarach Twojej działalności będą niezbędne. Gdzie ich skuteczność jest szczególnie widoczna?
Efektywne zarządzanie treścią
Jak efektywnie administrować contentem, by usprawnić codzienną pracę? Z pomocą przychodzą systemy do zarządzania treścią (CMS), np. WordPress. W CMS-ach można nie tylko pisać i edytować teksty blogowe, dodać zdjęcia czy stworzyć opis produktu, ale także dodawać odpowiednie frazy kluczowe i meta description i planować automatyczną publikację artykułów na blogu.
Bezpieczne zarządzanie i przechowywanie danych klientów
Jeśli prowadzisz biznes e-commerce, system CRM (Customer Relationship Management) to idealne narzędzie nie tylko do bezpiecznego i długoterminowego przechowywania danych osobowych klientów, ale także do automatyzacji procesu sprzedaży i szybkiego kontaktu z użytkownikami. Daje też możliwość wykorzystania komunikacji owned media. Niektóre narzędzia CRM wykorzystują również chmurę do gromadzenia danych.
Informacje o zachowaniu klientów w sieci
Narzędzia WAT (Web Analytics Tool) zbierają informacje o zachowaniu klientów za pomocą third party cookies – te same ciasteczka wykorzystywane są w kampaniach reklamowych. Dobrym przykładem narzędzia WAT jest Adobe Audience Manager. Można połączyć go z innym – Google Analytics – i przeanalizować zachowanie użytkowników na Twojej stronie i w social mediach (Facebook, Instagram, Pinterest), w aplikacjach mobilnych i desktopowych, także pod względem UX/UI.
Dzięki połączeniu Adobe Audience Managera z Google Analytics zyskasz informacje o tym, jak klienci docierają do Twojego sklepu internetowego, które elementy UX/UI wymagają odpowiedniego dostosowania i w jaki sposób użytkownicy dokonują transakcji.
Analiza informacji o użytkownikach serwisu
Narzędzia DMP pozwalają na gromadzenie, analizę, segmentację i optymalizację danych. Z ich pomocą nie tylko wybierzesz wartościowych klientów z obecnej bazy, ale także domkniesz koszyki zakupowe nowych i obecnych użytkowników.
Czy DMP i CRM pełnią tę samą funkcję w procesie sprzedażowym? Nie do końca. DMP nie przechowują danych osobowych klientów – lub przechowują je krótkoterminowo – a ich głównym celem jest gromadzenie wielu zbiorów informacji i badanie powiązań między nimi (koncentrują się na analizie trendów i danych pozyskanych przez pliki cookies). Zarządzanie danymi osobowymi konsumentów to zadanie systemu CRM.
Automatyzacja codziennych zadań
Narzędzia Marketing Automation, np. Salesforce Marketing Cloud, znacznie przyspieszają powtarzalne procesy komunikacyjne na linii sprzedawca–klient. Pozwalają na automatyczną wysyłkę newsletterów, e-maili, SMS-ów czy powiadomień push. Dzięki narzędziom MA możesz także tworzyć spersonalizowane kampanie reklamowe i landing pages.
Jakie korzyści wynikają z regularnego korzystania z narzędzi MarTech?
Trudno wyobrazić sobie rozwój marketingu cyfrowego bez udziału narzędzi MarTech. Ręczne pozyskiwanie konkretnych danych o zachowaniach klientów do analizy po prostu nie byłoby możliwe, podobnie jak inne prace w obszarze marketingu digitalowego. Jakie są widoczne korzyści regularnego wykorzystywania tych narzędzi?
Szeroki wgląd w zachowania Twoich odbiorców
Narzędzia MarTech pozwalają na dokładną analizę zachowań użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę internetową i wykonują tam konkretne czynności – czytają artykuły, dodają produkty do koszyka, udostępniają treści czy otwierają newslettery. Dzięki temu Ty jako sprzedawca możesz dostosować działania do aktualnych potrzeb klientów.
Odpowiednie narzędzia oraz wnikliwa analiza zebranych w ten sposób danych pozwoli Ci na usprawnienie procesów sprzedażowych i wygenerowanie większych zysków. Bez narzędzi byłoby to trudne – albo nawet niemożliwe.
Automatyzacja codziennych procesów
Oprócz zaawansowanych możliwości interpretacji i analizy informacji o klientach narzędzia MarTech ułatwiają marketingowcom codzienną pracę. Dają możliwość planowania contentu, automatycznego publikowania treści na portalach społecznościowych czy tworzenia kampanii reklamowych.
Zaoszczędzony w ten sposób czas możesz przeznaczyć na inne, równie ważne czynności, np. regularną analizę działań konkurencji.
Większa skuteczność w działaniach w ramach strategii marketingowej
Bezskutecznie próbujesz dotrzeć do konsumentów? Twoje działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Być może dzieje się tak właśnie przez brak odpowiednich narzędzi. To właśnie one pozwolą Ci na dokładne określenie grupy docelowej i wygenerowanie większej liczby konwersji.
Wiedza dotycząca kanałów, którymi użytkownicy docierają na Twoją stronę i ich zachowań (określenie, czy najpierw przeglądają produkty, czy od razu wybierają konkretny i dodają go do koszyka, a może dokonują natychmiastowej transakcji) pomaga w zrozumieniu i dostosowaniu strategii do potrzeb świadomych konsumentów.
Wypróbuj możliwości narzędzi MarTech. Dzięki nim nie tylko stworzysz treści, które zachęcą odbiorców do zakupu określonych produktów i usług, ale również poprawisz wyniki sprzedażowe i zbudujesz stabilną, rozpoznawalną markę.