Audi A8 L TFSIe

To jeszcze nie czas na auto elektryczne

Kiedyś wzbraniałem się przed posiadaniem prawa jazdy, ale odkąd je mam, polubiłem samochody. Teraz sobie czytam niusy, że kierowcy rezygnują z benzyny na rzecz prądu, firmy przestają produkować auta spalinowe itp. ale moim zdaniem jeszcze bardzo długa droga by tak się stało. Oczywiście kibicuję elektrykom bo są ładne i fajne.

Od lat słyszymy, że autonomiczne samochody są tuż za rogiem, że do roku 2020 zniknie kierownica i pedały. Mamy rok 2023 a samochody autonomiczne ledwo radzą sobie na zatłoczonym parkingu. Tak samo mówi się o elektrykach. Że już za moment nie będzie aut spalinowych.

Dlaczego uważam, że póki co tak si nie stanie? Powodów jest kilka:

  • Ładowanie trwa bardzo długo. Zwykłe auto tankujesz parę minut. Samochód elektryczny to minimum 45 minut stania;
  • Trwa jeszcze dłużej jak ktoś ładuje się obok;
  • Samochody ICE zajmują miejsca dla samochodów EV, BEV i często nie ma jak się ładować;
  • Niska dostępność ładowarek;
  • Jeżeli nie mieszkasz w domku lub nie masz prądu w garażu, to zrzucanie kabla z 7 piętra przed klatkę jest złym pomysłem;
  • Skomplikowane systemy rozliczenia za ładowanie; Pierwsza minuta tyle, po godzinie tyle, za kilowatogodzinę tyle, a za stanie i nie ładowanie tyle. Do tego dochodzą abonamenty każdej firmy co dostarcza ładowarki. Skomplikowane jak cennik chmury AWS;
  • Jak ładowarki są już dostępne to nigdy nie wiesz czy jest popsuta, czy działa, czy ma dostęp do sieci;
  • Co ładowarka to inny dostawca, więc musisz mieć dziesiątki kont i aplikacji na komórce. Wiele aplikacji ma tragiczne UI, wiesza się a jak nie masz Internetu lub słaby zasięg, zapomnij o ładowaniu;
  • A jak masz już internet to system ładowania ma awarię, robią restart serwera albo jak to w IT coś nie działa;
  • Aplikacje typu PlugShare to protezy pokazujące gdzie możesz się ładować i czy ktoś akurat teraz się tam nie ładuje;
  • Przejściówki i różne standardy kabli i gniazdek do ładowania;
  • Auta wymagają dużej ilości prądu, a polska sieć energetyczna nie jest na to gotowa. Co więcej mówi się o oszczędzaniu energii, wyłączaniu klimatyzacji i przygotowaniu się na blackouty;
  • Podróżowanie wymaga dobrego planowania trasy i trwa zdecydowanie dłużej niż jazda autem spalinowym;
  • Auta elektryczne nie są dobre na pokonywanie autostrad z wysoką prędkością. Ich zasięg bardzo szybko maleje;
  • Cena samochodu lub typu plugin jest zdecydowanie wyższa niż auta ICE;
  • Samochody elektryczne są tak eko jak eko jest prąd z jakiego się ładują - a z tym bywa różnie;
  • Jak już się zapali to taki pożar jest ciężki do ugaszenia, bo reakcja, która zachodzi w uszkodzonych ogniwach elektrycznych cały czas podtrzymuje proces spalania;
  • Nie są wcale ekologiczne, jeżeli spojrzy się na całość tworzenia takiego pojazdu a nie tylko na jego emisję podczas jazdy;

Nie możemy zapominać, że prawdziwym wrogiem są emisje, a nie konkretny rodzaj napędu. Nie możemy też osiągnąć neutralności węglowej w pojedynkę, musi to być kompleksowe rozwiązanie, które obejmuje również inne sektory poza motoryzacją - Akio Toyoda

 
Ale są też plusy korzystania z aut PHEV czy EV/BEV
  • Maksymalny moment obrotowy non stop! Super się to prowadzi;
  • Mimo skomplikowanych cenników, koszta "zatankowania" auta są nadal sporo niższe;
  • Ładnie wyglądają, designersko.
Co oznaczają skróty?
  • ICE – Internal Combustion Engine - samochody spalinowe
  • HEV – Hybrid Electric Vehicles - samochody hybrydowe
  • PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles - samochody typu plug-in
  • EV/BEV – Electric Vehicles/Battery Electric Vehicles - samochody elektryczne
  • FCEV – Fuel Cell Electric Vehicles - samochody napędzane ogniwami paliwowymi np. wodorem.

Newsletter

Zobacz podobne artykuły

Bellingcat. Ujawniamy prawdę w czasach postprawdy - Higgins Eliot

Bellingcat. Ujawniamy prawdę w czasach postprawdy - Higgins Eliot

Bellingcat: ujawniamy prawdę w czasach postprawdy, to ciekawa pozycja, opowiadająca o człowieku, który wykorzystując metody białego wywiadu (ang. open- source intelligence; OSINT) oraz dziennikarstwa śledczego, rozwiązuję największe zagadki naszych czasów. Przy użyciu komputera, wyszukiwarki Google czy Twittera, niezależny serwis śledczy Bellingcat.com publikuje nazwiska osób odpowiedzialnych za zestrzelenie malezyjskiego samolotu pasażerskiego nad Ukrainą.

Czytaj dalej

Jak mogę Ci pomóc?

Porozmawiajmy

Umów się ze pomą poprzez:

calendly.com/kporembinski

Napisz do mnie

Mój adres email:

[email protected]