To jeszcze nie czas na auto elektryczne
Kiedyś wzbraniałem się przed posiadaniem prawa jazdy, ale odkąd je mam, polubiłem samochody. Teraz sobie czytam niusy, że kierowcy rezygnują z benzyny na rzecz prądu, firmy przestają produkować auta spalinowe itp. ale moim zdaniem jeszcze bardzo długa droga by tak się stało. Oczywiście kibicuję elektrykom bo są ładne i fajne.
Od lat słyszymy, że autonomiczne samochody są tuż za rogiem, że do roku 2020 zniknie kierownica i pedały. Mamy rok 2023 a samochody autonomiczne ledwo radzą sobie na zatłoczonym parkingu. Tak samo mówi się o elektrykach. Że już za moment nie będzie aut spalinowych.
Dlaczego uważam, że póki co tak si nie stanie? Powodów jest kilka:
- Ładowanie trwa bardzo długo. Zwykłe auto tankujesz parę minut. Samochód elektryczny to minimum 45 minut stania;
- Trwa jeszcze dłużej jak ktoś ładuje się obok;
- Samochody ICE zajmują miejsca dla samochodów EV, BEV i często nie ma jak się ładować;
- Niska dostępność ładowarek;
- Jeżeli nie mieszkasz w domku lub nie masz prądu w garażu, to zrzucanie kabla z 7 piętra przed klatkę jest złym pomysłem;
- Skomplikowane systemy rozliczenia za ładowanie; Pierwsza minuta tyle, po godzinie tyle, za kilowatogodzinę tyle, a za stanie i nie ładowanie tyle. Do tego dochodzą abonamenty każdej firmy co dostarcza ładowarki. Skomplikowane jak cennik chmury AWS;
- Jak ładowarki są już dostępne to nigdy nie wiesz czy jest popsuta, czy działa, czy ma dostęp do sieci;
- Co ładowarka to inny dostawca, więc musisz mieć dziesiątki kont i aplikacji na komórce. Wiele aplikacji ma tragiczne UI, wiesza się a jak nie masz Internetu lub słaby zasięg, zapomnij o ładowaniu;
- A jak masz już internet to system ładowania ma awarię, robią restart serwera albo jak to w IT coś nie działa;
- Aplikacje typu PlugShare to protezy pokazujące gdzie możesz się ładować i czy ktoś akurat teraz się tam nie ładuje;
- Przejściówki i różne standardy kabli i gniazdek do ładowania;
- Auta wymagają dużej ilości prądu, a polska sieć energetyczna nie jest na to gotowa. Co więcej mówi się o oszczędzaniu energii, wyłączaniu klimatyzacji i przygotowaniu się na blackouty;
- Podróżowanie wymaga dobrego planowania trasy i trwa zdecydowanie dłużej niż jazda autem spalinowym;
- Auta elektryczne nie są dobre na pokonywanie autostrad z wysoką prędkością. Ich zasięg bardzo szybko maleje;
- Cena samochodu lub typu plugin jest zdecydowanie wyższa niż auta ICE;
- Samochody elektryczne są tak eko jak eko jest prąd z jakiego się ładują - a z tym bywa różnie;
- Nie są wcale ekologiczne, jeżeli spojrzy się na całość tworzenia takiego pojazdu a nie tylko na jego emisję podczas jazdy;
Nie możemy zapominać, że prawdziwym wrogiem są emisje, a nie konkretny rodzaj napędu. Nie możemy też osiągnąć neutralności węglowej w pojedynkę, musi to być kompleksowe rozwiązanie, które obejmuje również inne sektory poza motoryzacją - Akio Toyoda
- Maksymalny moment obrotowy non stop! Super się to prowadzi;
- Mimo skomplikowanych cenników, koszta "zatankowania" auta są nadal sporo niższe;
- Ładnie wyglądają, designersko.
- ICE – Internal Combustion Engine - samochody spalinowe
- HEV – Hybrid Electric Vehicles - samochody hybrydowe
- PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles - samochody typu plug-in
- EV/BEV – Electric Vehicles/Battery Electric Vehicles - samochody elektryczne
- FCEV – Fuel Cell Electric Vehicles - samochody napędzane ogniwami paliwowymi np. wodorem.