30 rzeczy o jakich się nie mówi przy prowadzeniu własnego biznesu

Rzuć korpo i załóż własną firmę - a najlepiej start-up. Czeka Ciebie elastyczny czas pracy, innowacje, duże pieniądze i same sukcesy. To Ferrari na Ciebie czeka. Wystarczy tylko.... Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna i okazuje się, że prowadzenie firmy to ciężka praca.

Problemy jakie czekają podczas prowadzenia firmy
- Koszty prowadzenia działalności gospodarczej ponosisz już od pierwszego dnia prowadzenia firmy.
- Przepisy podatkowe są trudne, skomplikowane, niejasne oraz niejednoznaczne przez co łatwo możesz popełnić błąd. Biała lista VAT, split payment.
- Musisz być na bieżąco z przepisami, bo nawet za błędy księgowej będziesz odpowiadał.
- Spodziewaj się kontroli wszelakich służb, które sprawdzą czy nie wyłudzasz VATu, nie prowadzisz fikcyjnej działalności itp.
- Nie licz na pomoc państwa.
- Klienci notorycznie wydłużają terminy płatności, zapominają o nich lub spóźniają się z płatnościami.
- Na urlop musisz sobie zapracować.
- Wysokość Twoich zarobków, zależy od długości urlopu.
- A jeśli już masz urlop to klienci i tak oczekują, że pracujesz.
- Łatwo można wpaść w pracoholizm.
- Natłok obowiązków niszczy iluzję "pracuję kiedy chcę".
- Najlepiej pracuje się w dni wolne, kiedy jest cicho i spokojnie.
- Klienci sami nie przyjdą i trzeba się napracować by ich zdobyć.
- Ciągle należy aktualizować ofertę, zmieniać swój produkt, ulepszać procesy.
- Przychody należy dywersyfikować, aby przetrwać w przypadku nieoczekiwanych zmian czy wydarzeń np.: epidemia, zmiana prawa wprowadzona w nocy.
- Aby rozwinąć swoją firmę będziesz pracował dłużej i więcej niż do tej pory.
- Delegowanie zadań jest bardzo trudne.
- Zarządzanie ludźmi jest jeszcze trudniejsze.
- Odpowiadasz za siebie, firmę, pracowników oraz klientów.
- Dużo czasu pochłaniają rzeczy wprost niezwiązane przedmiotem prowadzonej firmy: faktury, umowy, regulaminy, deklaracje, RODO, BDO, JPK, GTU, ewidencje itd.
- Musisz nauczyć się planować budżet. Przez sezonowość oraz zatory płatnicze możesz szybko popaść w problemy finansowe.
- To, że coś Tobie się podoba, nie oznacza, że ktoś to kupi. Musisz zrozumieć potrzeby grupy docelowej.
- Zaliczysz masę porażek, popełnisz sporo błędów i musisz się do tego przyzwyczaić oraz zaakceptować, że to część procesu rozwiązania firmy. Być może nawet będziesz musiał zamknąć firmę.
- Zasiłek chorobowy praktycznie dla Ciebie nie istnieje.
- Musisz się na wszystkim znać i wszystkiego dopilnować oraz ciągle musisz się uczyć, gdyż prowadzenie biznesu wymaga wiedzy z wielu dziedzin.
- A jak się na wszystkim nie znasz, to musisz zatrudnić specjalistów.
- Specjalistów dobrych jest ciężko znaleźć, a jak są to dużo kosztują.
- Koszt pracownika etatowego jest bardzo wysoki, a do tego dojdą Ci nowe obowiązki jak prawo pracy, BHP, urlopy, zwolnienia, zarządzanie ludźmi.
- Jesteś ciągle obserwowany, komentowany i wiele osób czeka tylko by wytknąć najmniejszy błąd w tym co robisz.
- Wszystko kosztuje. Księgowi, prawnicy, specjaliści, oprogramowanie, usługi. Program, który był darmowy do domowego użytku, kosztuje sporo jak chcesz z niego korzystać w firmie.
Przydatne poradniki
- Przedsiębiorca na urlopie – poznaj sposoby, żeby klienci nie zawracali ci głowy i pozwolili odpocząć
- Przedsiębiorca kontra reszta świata. Jak lepiej sobie radzić w relacjach z innymi i z samym sobą
- 5 narzędzi, które pomogą rozwiązać wiele problemów jakie pojawiają się w prowadzeniu biznesu
- 10 największych błędów, popełnianych przy zakładaniu biznesu
- Mit work-life balance – Miłosz Brzeziński o pracy i życiu
Zobacz podobne artykuły

Jak procedury i checklisty ułatwiają pracę?
Procedury, checklisty oraz spisywanie zadań, towarzyszą mi na każdym kroku: od pracy, hobby przez różne obowiązków. Te trzy niesamowite narzędzia sprawiają, że doba ma więcej godzin, a rzeczy nudne i powtarzalne zaczęły wykonywać automaty, a delegowanie zadań stało się prostsze.

Awarie IT zdarzają się każdemu
Od paru godzin trwa awaria komunikatora internetowego Slack. Kilka tygodni temu nie można było korzystać z usług firmy Google, a jeszcze wcześniej spora część Internetu nie działała z powodu awarii usług Cloudflare. Czy to możliwe, że usługi w chmurze są niedostępne?

Macierz Eisenhovera, czyli jak zapanować nad priorytetami?
Iść na przerwę a może odpisać na tego maila, czy odebrać telefon od przełożonego? W jakiej kolejności zająć się tymi zadaniami, aby nie utracić nad tym kontroli i nie popaść w bezsilność? Rozwiązaniem tych problemów może być Macierz Eisenhowera (nazywana także Matrycą lub Kwadratem Eisenhowera).